چرا نباید برنامه نویسی در شب را انجام دهیم؟

شاید در ابتدای راه برنامه نویسی هستید و فکر می کنید باید شب ها اقدام به برنامه نویسی کنید. این موضوع به شدت بین برنامه نویس های امروزی رواج پیدا کرده کرده اما چرا نباید برنامه نویسی در شب را انجام دهیم؟، این اصلی ترین سوالی هست که باید از خودمون بپرسیم. چندین ساله که در حوزه برنامه نویسی فعال هستم و خیلی از دوستان متاسفانه در شب کدنویسی می کنند و وقتی باهاشون صحبت می کنم میگن برنامه نویسی در شب انجام میشه و چیز عادی هستش، شاید باورتو نشه این موضوع در برنامه نویس های حرفه ای هم زیاد پیدا می شود. در این مقاله می خوام چند دلیل محکم و منطقی بیارم که نباید به هیچ عنوان در شب برنامه نویسی کنید. اگر شما هم از اون دسته از کسانی هستید که شبانه کد میزنید این مقاله خیلی به شما کمک می کند تا یک راه و عادت درست بسازید.
متاسفانه چون در فیلم ها، رسانه ها و سریال های مختلف وقتی یک برنامه نویس رو نشون میدن معمولا شب تا صبح در حال برنامه نویسی هستش و برنامه نویس ها کسانی هستند که در تاریکی مطلق کار می کنند و یک اتاق تاریک و عجیب و غریب دارند. به همین دلیل کسانی که در ابتدای راه هستند یا می خواهند وارد ..

شاید در ابتدای راه برنامه نویسی هستید و فکر می کنید باید شب ها اقدام به برنامه نویسی کنید. این موضوع به شدت بین برنامه نویس های امروزی رواج پیدا کرده کرده اما چرا نباید برنامه نویسی در شب را انجام دهیم؟، این اصلی ترین سوالی هست که باید از خودمون بپرسیم. چندین ساله که در حوزه برنامه نویسی فعال هستم و خیلی از دوستان متاسفانه در شب کدنویسی می کنند و وقتی باهاشون صحبت می کنم میگن برنامه نویسی در شب انجام میشه و چیز عادی هستش، شاید باورتو نشه این موضوع در برنامه نویس های حرفه ای هم زیاد پیدا می شود. در این مقاله می خوام چند دلیل محکم و منطقی بیارم که نباید به هیچ عنوان در شب برنامه نویسی کنید. اگر شما هم از اون دسته از کسانی هستید که شبانه کد میزنید این مقاله خیلی به شما کمک می کند تا یک راه و عادت درست بسازید.

برنامه نویسی در شب

متاسفانه چون در فیلم ها، رسانه ها و سریال های مختلف وقتی یک برنامه نویس رو نشون میدن معمولا شب تا صبح در حال برنامه نویسی هستش و برنامه نویس ها کسانی هستند که در تاریکی مطلق کار می کنند و یک اتاق تاریک و عجیب و غریب دارند. به همین دلیل کسانی که در ابتدای راه هستند یا می خواهند وارد این حوزه شوند نمیدونند این ها فقط فیلم یا سریال هستند و اصلا موضوع با اون چیزی که شما فکر می کنید و نمایش داده می شود کاملا متفاوت است.

قرار نیست در این مقاله مسائل علمی رو دخیل کنیم ولی اگر می خواهیم واقعا به یک نتیجه منطقی برسیم باید دلایل و مسائل علمی رو در این مقاله اعمال کنیم. سعی می کنم تجربیات خودم رو در این مقاله هم قرار دهم تا شما هم نهایت استفاده از آن را ببرید. قبل از اینکه در مورد برنامه نویسی در شب صحبت کنیم باید ببینم اصلا چرا باید زودتر بخوابیم و تا دیر وقت بیدار نباشیم. بعد از اینکه به صورت منطقی به این سوال جواب دادیم بعدش در مورد برنامه نویسی در شب و دلایلی که نباید این کار رو انجام دهیم صحبت می کنم.

۷ دلیل منطقی برای زود خوابیدن

ببینید دوستان از قدیم شنیدیم که گفتن شب ها زود بخواید و صبح زود بیدار بشید. حتی در قرآن مجید هم به این موضوع اشاره شده است که خداوند می فرماید شب را برای استراحت شما قرار دادم. واقعا تا چند وقت پیش متوجه این موضوع نشدم و میگفتم خب که چی، چه فرقی می کند. ولی تو این یکی دو سال اخیر واقعا جریان فرق کرده و خودم تجربیاتی رو کسب کردم که متوجه شدم این موضوع خیلی خیلی مهم هستش، در بخش زیر ابتدا ۷ دلیل منطقی برای زود خوابیدن آورده ایم که شاید شما هم تجربه کرده باشید و بعدش در مورد برنامه نویسی در شب صحبت می کنیم.

  • اختلال در یادگیری
  • افت کارایی و بازده
  • عدم توانایی در کنترل استرس
  • اختلال در سلامت جسم
  • ناپایداری احساسی
  • قضاوت و ارزیابی نادرست
  • افزایش خطا و تصادف

۱- اختلال در یادگیری
دوران دانشجویی یه هم خونه داشتم به اسم هادی، آقا هادی شبا حداقل تا ۲ ۳ بیدار بود خدا میدونه وقتی میرفتیم سر کلاس اصلا هیچی به هیچی، چیزی یاد نمی گرفت و کلا خواب بود یا کلا گیرایش افتضاع، باید اینجور بگم یک مغز و بدن خسته قادر نیست اطلاعات را به درستی دریافت و در حافظه ذخیره کند. کیفیت و کمیت خواب شبانه تاثیری مستقیم روی دریافت اطلاعات تازه توسط ذهن دارد. کم‌خوابی باعث افت تمرکز و توجه می‌شود و حافظه‌ی فعال را دچار اختلال می‌کند.

۲- افت کارایی و بازده
حتما همتون این موضوع رو با پوست و استخون درک کردید وقتی کسی بی خوابی داره از لحاظ بازدهی در حد خیلی پایینی قرار دارد. خودم رو مثال بزنم، وقتی شبا دیر می خوابم صبح که میام سر کار به هزار بدبختی نصف مقاله ای رو می نویسم و افت کارایی کامل مشهود هستش، افرادی که دچار کم‌خوابی هستند با این‌که حضور فیزیکی دارند اما حواس‌شان ۱۰۰ درصد متوجه کار نیست، متمرکز نیستند و آن بازدهی و نتیجه‌ای که ازشان انتظار می‌رود را ندارند. حتما این موضوع رو تجربه کردید یا کسانی بودند که با به خاطر کم خوابی دچار این مشکل شدند.

۳- عدم توانایی در کنترل استرس
به طور کلی، بی‌خوابی باعث می‌شود که ذهن، ضعیف شود و در مواجهه با موقعیت‌های تنش‌زا و پراسترس نتواند عکس‌العمل معقولی ارایه بدهد. حتی فقط چند ساعت کم‌ خوابی هم می‌تواند باعث عدم توانایی افراد در مواجهه با شرایط منفی و ناخوشایند شود. پس به هیچ وجه خودتان را به دیر خوابیدن و کم‌خوابی عادت ندهید. چند وقت پیش مقاله ای خوندم که نوشته بود ۹۰ درصد بیماری ها ارتباط مستقیم با استرس دارند و ۱۰ درصد مابقی ارتباط غیر مستقیم، یعنی تقریبا اکثر بیماری ها به خاطر استرس هستند پس اگر بی خوابی داشته باشید دچار استرس می شید و در نهایت به بیماری ختم می شود.

۴- اختلال در سلامت جسم
شاید گفت اصلی ترین و مهمترین اختلال در بی خوابی، همین اختلال در سلامت جسم هستش، بسیاری از مشکلات و بیماری‌های جسمی می‌توانند ریشه در کم‌خوابی یا بی‌خوابی داشته باشند. بیماری‌های قلبی، چاقی مفرط، فشار خون، سکته و دیابت با کم‌خوابی تا حد زیادی تشدید می‌شوند. بی‌خوابی عمر را کوتاه می‌کند و تولید آنتی‌بادی را در بدن کاهش می‌دهد، این یعنی سیستم دفاعی بدن افراد ضعیف می‌شود و زودتر بیمار می‌شوند.

۵- ناپایداری احساسی
کسی که شب ها دیر میخوابد دایما حس و حال و روحیه‌ی او تغییر می‌کند. شاید باور کردنی نباشد ولی بی‌نظمی طولانی مدت در خواب شبانه موجب بروز مشکلات روانی مانند اختلال عصبی یا افسردگی می‌شود. معمولا کسایی که کم خواب یا دیر می خوابند از لحاظ حس و حالی هم دچار مشکل می شوند.

۶- قضاوت و ارزیابی نادرست
معمولا افراد کم خواب خیلی بد قضاوت می کنند و ارزیابی های اشتباهی دارند این موضوع بر اساس تحقیقی که نتایج آن در سال ۲۰۰۷ در نشریه‌ی Sleep منتشر شد اثبات شده است. در این تحقیق آمده است که کم‌خوابی روی قضاوت‌های اخلاقی انسان تاثیر می‌گذارد. این افراد معمولا به زمان طولانی‌تری برای تحلیل موضوع، درک آن و ارایه‌ی راه حل احتیاج دارند.

۷- افزایش خطا و تصادف
معمولا کسانی که کم خوابی دارند به شدت میزان خطاشون افزایش چشم گیری دارند چون ذهنشون خوب استراحت نکرده و به شدت دچار خطا می شوند. محققان دانشگاه هاروارد در یک مطالعه دریافتند که ۲۷۴ هزار اشتباهی که در محل‌های کار صورت گرفته بود، ریشه در کم‌خوابی کارمندان داشت. دلیل این امر هم عدم تمرکز و ناتوانی در تحلیل صحیح موضوع است.

مضرات برنامه نویسی در شب

صحبتی از دکتر فرشید مولازاده در مورد خواب

راستی چرا کسانی که شب‌ها بیدار می‌مانند از نظر عصبی به هم ریخته هستند و زود رنج و کم‌طاقت می‌شوند؟ چرا دیر خوابیدن در شب باعث بی‌اشتهایی و کاهش رشد بدن می‌شود؟ و چرا وقتی ساعت‌های زیادی در روز می‌خوابیم به جای سرحال شدن و شادابی بعد از بیدار شدن احساس خستگی و بیماری می‌کنیم؟

از نظر علمی پاسخ این سوال ها به شرح زیر است: در بدن ما از غده هیپوفیز، هورمون‌های مختلفی برای رشد قسمت‌های مختلف بدن ترشح می‌شود که هورمون (GH) یکی از آن‌ها است و برای رشد تمامی سلول‌های بدن به خصوص رشد استخوان‌ها موثر است.

پس این هورمون در سن نوجوانی باعث افزایش قد می‌شود و چون روی بقیه سلول‌های بدن نیز موثر است به فعالیت‌ آن‌ها کمک می‌کند.

طبق بررسی‌های انجام شده، میزان ترشح هورمون رشد طی خواب عمیق شبانه افزایش می‌یابد. پس حدود نیم ساعت تا یک ساعت بعد از شروع خواب ترشح هورمون رشد شروع به افزایش خواهد داشت که حدود دو ساعت این افزایش ترشح ادامه می‌یابد و بعداً کاهش می‌یابد.

پس اگر فردی ساعت ۹ یا ۱۰ شب بخوابد، وقت کافی برای خواب عمیق شبانه دارد که هورمون رشد به افزایش ترشح خود برسد، ولی اگر ساعت یک یا ۲ نیمه شب بخوابد، خواب شبانه کاهش می‌یابد و هورمون رشد به اندازه کافی ترشح نمی‌شود، بنابراین در طول روز احساس خستگی می‌کند و حتی اگر در سن نوجوانی باشد، روی رشد قد او نیز اثر کاهنده خواهد داشت.

جالب توجه است که ترشح هورمون کورتیزول که به هورمون جنگ و ستیز نیز معروف است با طلوع خورشید افزایش می‌یابد و با افزایش آن ترشح هورمون رشد کاهش می‌یابد، بنابراین وقتی فردی روز می‌خوابد، مقدار ترشح هورمون کورتیزول در بدنش افزایش و ترشح هورمون رشد کاهش می‌یابد. بدن آماده فعالیت است و چون این هورمون اجازه افزایش به ترشح هورمون رشد را نمی‌دهد فرد از خواب روز احساس خستگی و حتی سردرد می‌کند.

پس شب‌ها زودتر بخوابیم تا رشد بدنی و عصبی خوبی داشته باشیم.

بررسی برنامه نویسی در شب

برنامه نویسی در شب

خب تا این لحظه نکات مفید و منطقی در مورد مضرات دیر خوابیدن گفتیم و متوجه شدیم چرا نباید دیر بخوابیم و با دیر خوابیدن چه اتفاقی بیفتد. الان میخوام در مورد وضعیت برنامه نویسی در شب صحبت کنم. ببینید دوستان عزیز کسانی که در شب برنامه نویسی می کنند تمام روز بعدشون رو از دست میدند و به خاطر نگاه کردن به مانیتور در تاریکی، به چشم دردهای عجیبی دچار می شوند. شاید در ماه های اول این اتفاق برای شما پیش نیاد اما به مرور زمان و بعد از گذشت تقریبا یکی دو سال دچار این مشکلات چشمی می شوید.

از لحاظ بدنی که در بالا صحبت کردیم و دیگر نیاز نیست صحبتی داشته باشم اما یک نکته مهم رو متذکر بشم که خودم وقتی که برنامه نویسی در شب رو انجام میدادم از لحاظ بدنی به شدت افت می کردم و روز بعد همش حس خستگی و چشم درد شدید داشتم. هر چقدرم روز بعد بخوابی بازم جبران خواب نمی شود.

همه مونم میدونیم اگر شب بیدار بمونیم اگر کل روزم بخوابیم بازم جبران خواب شب نمی شود و آن کیفیتی که باید داشته باشد به هیچ عنوان ندارد. همانطور که در بخش بالا گفتیم شب برای خواب و استراحت هست و روز برای کار. اگر شما بخواهید این توازن و سیکل رو بهم بزنید شک نداشته باشید که بازدهی تون به شدت کاهش پیدا می کند.
این نکه رو هم اضافه کنم قبول دارم کار کردن در تاریکی شب جذاب است اما اصلا کار درست نیست و تنها کسی که در این وسط ضرر می کند خود شما هستید. پس اگر واقعا می خواهید بدنی سالم، ذهنی آماده و خلاق داشته باشید و تا سن های بالا برنامه نویسی رو انجام دهید حتما حتما شب ها رو زود بخوابید.

جدول کیفیت ساعات خواب

تا ابن لحظه متوجه شدیم برنامه نویسی در شب چه مضراتی برای ما به همراه دارد و نباید این کار رو انجام دهیم. حالا جدول کیفیت ساعات خواب رو برای شما آورده ایم تا متوجه شوید به جای برنامه نویسی در شب اگر بخوابید چه قد به شما کمک می کند. در اینجا اولین گزینه رو توضیح میدهم تا درک بهتری نسبت به این جدول داشته باشید. اگر شما از اذان صبح تا طلوع آفتاب بخوابید، هر یک ساعت خوابی در حد ۱۵ دقیقه استراحت هستش، برای اینه که می گن سعی کنید شب ها زود بخوابید و صبح ها زود بلند بشید. یا مثلا تقریبا از ساعت های ۹ تا ۱ شب هر یک ساعت معادل ۲٫۵ ساعت استراحت هستش، خودتون کامل جدول رو مطالعه کنید.

جدول کیفیت ساعات خواب

با این همه توضیحات آیا بازم به فکر برنامه نویسی در شب هستید؟

توجه: مقداری از بخش ۷ دلیل منطقی برای زود خوابیدن از بلاگ دیجی کالا گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتراک

لانولین

روغن کندش

کافور

گلوتن

روغن فندوق

لاکتات کلسیم

منیزیم استئارات

روغن آووکادو

روغن درخت چای

روغن براهمی

روغن نارگیل

کتراک

سوربات پتاسیم

روغن بادام

شی باتر

ایزوتیازولین

روغن خراطین

روغن جوجوبا

مالتودکسترین

روغن آرگان

فوماریک اسید

خاک دیاتومه

پروپیونات کلسیم